Teknoloji

“İlk Türk Arabası” Olduğu Söylenen Ama Bilinmeyen Gizemli Araba: Nobel 200

Ekonomik aile arabası olarak satışa sunulan Nobel 200, tasarımıyla dikkat çekerek sadece Türkiye’de değil birçok ülkede yollara çıkmayı başardı. Kısa bir süre Türkiye’de gördüğümüz Nobel 200, her ne kadar cazip özelliklere sahip olsa da ülkemizde yok. Çok uzun zamandır yoktu.

Tozlu raflardan çıkardığımız şeyler araç hakkında bilgi verse de Türkiye’deki serüveni hakkında bilgi vermiyor. yeterli bilgi yok, Olanlar da pek güvenilir değil. Yakında nedenini anlayacaksınız.

Her ne kadar “ilk Türk otomobili” olarak pazarlansa da gerçek hiç de öyle değil.

İlanlarda araçla ilgili tüm bilgiler verilmesine rağmen bir yanlışlık vardı. Aslında duyuruda belirtildiği gibi Nobel 200 (solda) “İlk Türk arabası” değildi.Sağdaki gazete kupüründe yer alan “İngiliz Sanayisinin Son Şaheseri” ifadesi de gerçeği yansıtmamaktadır.

Araştırmalarımız sonucunda Nobel 200’ün ne Türkler ne de İngilizler tarafından tasarlanmadığını gördük. Tasarım Almanya’ya aitti.

“İlk Türk arabası” gibi argümanlarla kampanyalarla pazarlanan Nobel 200’ün Almanya’da doğuşu.

Dünya Savaşı II ekonomik arabalara talep artmıştı. O dönemde serbest gazeteci olarak çalışan Norbert Stevenson, Berlin Teknik Üniversitesi’nde makine mühendisliği okuduktan sonra Nobel 200’ü tasarlamaya başladı.

Projesinin kabul edilmesi için birçok kişinin kapısını çalan Stevenson, 1949 yılında Fulda Electrical Machines şirketinin operatörü Karl Schmitt’i ikna etti. Aynı zamanda Almanya’nın Fulda kentinde Bosch bayisi olan Schmitt ve Stevenson, Fulda’da Nobel 200 ödülünü kazandı. “Fuldamobile”olarak üretmeye başladılar.

Nobel 200 dünyanın birçok yerinde farklı isimler altında üretildi.

Almanya’da büyük ilgi gören Nobel 200; Türkiye, İngiltere ve Şili’de Nobel adı altında üretilirken, Almanya’nın yanı sıra Güney Afrika’da da üretimi yapılıyor. FuldamobileAdıyla üretildi

Tasarım; Arjantin’de Bambi, Yunanistan’daki Attika, Hollanda’da Bambino, Hindistan’da Hans Vahaar, Fram Kind Fulda, İsveçMarka adı altında üretilip satışa sunuldu.

Nobel 200, 1950-1969 yılları arasında tüm dünyada üretilse de yalnızca Türkiye’de üretildi. 1958 ile 1961 arasında üretilip satışa sunuldu. Aslında Nobel 200’e “yerli” demek pek mümkün değil ama Türkiye’de var. “Seri üretilen ilk otomobil” Söylenebilir. Ancak Türkiye’de hangi firma tarafından üretildiği ve kaç tane satıldıNe yazık ki bunun gibi bazı bilgiler kaybolmuştur.

Nobel 200’den kalan bilgiler.

Nobel 200’ü LEGO olarak tanımlasak sanırım garip olmaz çünkü bu bizim 3 tekerlekli küçük aracımız. büyük ve küçük 2171 segmentin birleşimindenortaya çıkıyor. 100 kilometrede 4 litre yakıt tüketimiNobel 200 reklamlarında öne çıkan özelliklerden biridir.

Ucuz yedek parça ve lastikler “ekonomik araba”nın bir başka tanımıdır. Dışarıdan küçük görünmesine rağmen Nobel 200, 4 kişilik küçük ama dev bir arabaydı. Ek olarak araç Yüzde 25 vergi indirimiDönem içerisinde 12 bin 500 ila 13 bin 200 lira fiyat aralığında satışa sunuldu.

Gazetedeki ilanda gördüğünüz gibi Nobel 200 için elimizde kalan tek adres Şişli-Halaskargazi Caddesi.Aracın neden kaybolduğunu kimse bilmiyor.

Bu sevimli 3 tekerlekli arabayı kim yapmış olursa olsun, yakıt bu kadar değerliyken şimdi onu kullanır mıydınız?

Kaynaklar: Platform Dergisi, İskenderun Teknik Üniversitesi, Geliştirme Kütüphanesi

Ayrıca geçmişin diğer arabalarıyla ilgili içeriklerimize de göz atabilir ve anılarınızı öğrenebilirsiniz:

habersurmene.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu